Manualna skrzynia biegów to skrzynia, która pozwala kierowcy kontrolować biegi, a tym samym prędkość pojazdu. Różni się ona od automatycznej skrzyni biegów, która jest sterowana przez elektronikę samochodu. Manualne skrzynie biegów używają kabla lub pręta do połączenia selektora biegów z zespołem sprzęgła lub most crafter, podczas gdy automatyczne skrzynie biegów używają systemów hydraulicznych lub elektronicznych do włączania i wyłączania biegów.
Manualne skrzynie biegów mają kilka głównych elementów:
Sprzęgło jest dużą tarczą, która znajduje się pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Kiedy wciśniesz pedał sprzęgła, odłącza ono silnik od skrzyni biegów, pozwalając na zmianę biegów bez wytracania (lub utraty) prędkości. Sprzęgło składa się z kilku płyt, które obracają się razem, gdy są włączone i rozdzielają się, gdy są wyłączone.
Koło zamachowe to ciężki metalowy dysk przymocowany do końca wału korbowego (długiego wałka w silniku, który łączy się z tłokami). Działa ono jako swoiste koło zamachowe dla mocy samochodu, magazynując energię z każdego obrotu wału korbowego, aż do momentu, gdy zostanie ona przekazana w ruch do przodu przez skrzynię biegów i ostatecznie przez koła.
Zespół ten obejmuje wszystkie koła zębate wewnątrz skrzyni biegów – to właśnie on w rzeczywistości przenosi moc z silnika poprzez układ napędowy samochodu na koła! Zespół skrzyni biegów składa się z jednego lub więcej zestawów biegów do przodu (zespołów kół zębatych) na górze i jednego zestawu do tyłu pod nimi na dole.