06 AM | 01 Cze

Rodzaje łożysk samochodowych

Motoryzacja to jedna z ulubionych dziedzin naszych rodaków. Niewiele jest w Polsce osób, które nie doceniłoby piękna samochodów marek zarówno tych znanych, jak i mniej popularnych. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z tego, że aby auto zaistniało w takiej formie, w jakiej je znamy, niezbędne jest wykonanie projektu i wyprodukowanie wielu elementów oraz podzespołów koniecznych do działania. Jednymi z takich części są łożyska.

Mały element o wielkim znaczeniu

Łożyska to niepozornie wyglądające elementy, które pojawiają się wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z ruchem i obciążeniami. Ich rodzajów jest wiele, a same konstrukcje bardzo zróżnicowane (liczne modyfikacje w zależności od marki) – znormalizowane są w zasadzie wyłącznie łożyska znajdujące się w piastach kół oraz w mostach. W pojazdach jeżdżących po naszych drogach znajdziemy przede wszystkim łożysko kulkowe zwykłe (m.in. w skrzyni biegów i układzie napędowym), występujące w odmianach jedno- albo dwurzędowych oraz skośnych. Prawie tak samo często spotykane są łożyska stożkowe (np. w mechanizmie różnicowym, układzie kierowniczym i zawieszeniu).

Poza nimi w większości samochodów osobowych są również montowane łożyska igiełkowe lub nieco rzadziej walcowe (w wale korbowym). Jeśli chodzi o łożyska igiełkowe w sklepie motoryzacyjnym stacjonarnym lub internetowym można je kupić bez większego problemu. Zdecydowanie najmniej popularne są z natomiast łożyska wahliwe i baryłkowe wzdłużne. Omawiane elementy auta spotkamy także w układzie rozrządu i przy wale głównym (ślizgowe), w korbowodach (tuleje ślizgowe lub łożyska igiełkowe), a także w sprzęgle (oporowe).

Napisz odpowiedź bądź skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

cztery + dwanaście =