Realizacja marzeń o wydaniu własnej książki jest ułatwiona w czasach, gdy druk cyfrowy staje się coraz częściej stosowany. Debiutującym autorom pozwala on na sprawdzenie, jak czytelnicy odbiorą ich dzieło. W tym celu można wydrukować dany tytuł w małym nakładzie, a w przypadku satysfakcjonującego popytu wznowić go w większej liczbie egzemplarzy. Koszty takiego przedsięwzięcia zależą od różnych czynników. Na przykład projekt okładki z reguły zleca się grafikowi, który nie jest powiązany z wybraną przez nas drukarnią. Warto zadbać o to, aby była to osoba sumienna i przygotowała pliki produkcyjne zgodnie z wymogami.
Bezpośredni kontakt z drukarnią to najlepszy sposób, aby uzyskać informację na temat szacowanych kosztów. Wejście na stronę internetową, taką jak http://totem.com.pl pozwala dowiedzieć się, jak wyglądają poszczególne etapy produkcji i jakie techniki drukarskie są dostępne. Na cenę wpływa nie tylko przewidywana wielkość nakładu naszej publikacji. Ważna jest także liczba jej stron i szata graficzna, jaką dla niej zaplanowaliśmy. Zastosowanie uszlachetnień takich jak miejscowe powlekanie lakierem UV lub wyeksponowanie niektórych elementów grafiki za pomocą holograficznej folii zwiększa zarówno wartość estetyczną edycji wydawniczej, jak i potrzebny nam budżet. Istotny jest również rodzaj oprawy – czy będzie miękka czy twarda, szyta czy klejona. Unikatowe, przyciągające wzrok projekty są trudniejsze w realizacji, a więc i droższe. Stają się one jednocześnie atrakcyjniejsze dla konsumenta, co zwiększa ich szanse na komercyjny sukces.