W każdym pojeździe występują różne rodzaje szyb. W dzisiejszym poradniku omówimy krótko, z jakimi mamy do czynienia w typowych autach osobowych, jakie spełniają wymagania, jaką mają charakterystykę i przede wszystkim – jaką nową szybę kupić, gdy poprzednia nam się uszkodziła. Mamy nadzieję, że nasz wpis rozwiąże wiele wątpliwości w tej sprawie.
Teoretycznie każda z szyb wydaje się taka sama. Jednak musimy wiedzieć, że szyba przednia znacznie różni się od pozostałych. Jest ona bowiem laminowana – składa się z kilku warstw. Dzięki temu jest bardzo odporna na uderzenia, a jeśli dochodzi do jej uszkodzenia, to najczęściej pojawia się tylko pojedyncze pęknięcie, ewentualnie kilka. Nawet przy poważnych uszkodzeniach szyba nie rozpadnie się na kawałki. Chroni nas to na przykład przed uderzeniem kamienia bądź innego przedmiotu podczas jazdy.
Dzięki takiej konstrukcji szyby czołowej nie wpadnie nam on do środka, powodując ogromne zagrożenie. Natomiast boczne autoszyby, a także szyba tylna, wykonane są już z tradycyjnego szkła hartowanego. Są stosunkowo trwałe, a gdy już ulegną uszkodzeniu, rozsypują się w drobny mak, nie powodując obrażeń ciała kierowcy i pasażerów.
Uszkodzenia szyb są niestety chlebem powszednim, jeśli chodzi o kierowców, którzy dużo jeżdżą. Zwłaszcza w czasie szybkiej jazdy autostradowej każdy kamyczek, który wyleci spod kół poprzedzającego auta, może doprowadzić do powstania pęknięć na przedniej szybie. Na szczęście autoszyby produkowane są w taki sposób, że na pewno nie pomylimy się jeśli chodzi o wybór pomiędzy wersją hartowaną, a laminowaną.
Szyba przednia, aby mogła dostać w naszym kraju homologację, musi być bowiem odpowiednio bezpieczna. Naszym zadaniem jest jedynie zadbać o to, by wybrać szybę odpowiedniej jakości, ponieważ w innym przypadku może się nam pogorszyć widoczność, a nowa szyba uszkodzić przy kontakcie z najmniejszym kamieniem.