Materiały sypkie to suche ładunki masowe, do których zaliczamy m.in. nawozy rolnicze, kruszywa grzewcze, piasek, rudy metali, gruz, zboże, sól, ryż, i mąkę. Nie posiadają zwartej budowy, dlatego ich transportowanie z miejsca na miejsce przysparza bardzo dużo problemów. W procesie tym zachodzi zawsze konieczność wykorzystywania dedykowanych pojazdów oraz sprzętu. Zostaną one wymienione i pokrótce opisane w dalszej części artykułu.
Do sprawnego przewożenia znacznej ilości materiałów sypkich luzem służą przede wszystkim wagony kolejowe o konstrukcji samowyładowczej, zwane potocznie węglarkami. Posiadają one zazwyczaj otwory w podwoziu i uchylne klapy boczne ułatwiające rozładunek. Istotną rolę odgrywają ponadto masowce morskie i barki rzeczne, pozwalające na transportowanie omawianych ładunków szlakami wodnymi. W tym przypadku niezbędne jest zastosowanie konkretnych zabezpieczeń w postaci przegród przeciwprzesypowych, plandek i systemów wentylacyjnych. Jeśli chodzi o przewóz drogami krajowymi, to najczęściej odbywa się on z wykorzystaniem naczep silosowych o budowie jedno- i wielokomorowej, samochodów z nadwoziem tylno- albo bocznozsypowym, a także klasycznych wywrotek. W obrębie zakładów produkcyjnych i magazynów materiały sypkie można natomiast z powodzeniem relokować za pomocą przenośników łańcuchowych typu redler. Ich produkcją zajmuje się m.in. poniższa zaklikowska firma: https://rybinski-stal.pl/.