Motocykl to pojazd dwukołowy cieszący się w Polsce niesłabnącą popularnością od wielu lat. Pozwala on bowiem szybko poruszać się po mieście, stosunkowo niewiele pali oraz dostarcza użytkownikowi wiele pozytywnych emocji. Jednym z najważniejszych jego elementów są opony, które powinny być perfekcyjnie dopasowane do modelu, tak aby zwiększyć przyjemność z jazdy i jednocześnie zminimalizować ryzyko wypadku. Mnóstwo opon zróżnicowanych pod względem estetyki posiada w swojej ofercie choćby specjalistyczny sklep internetowy: https://www.stolmot.com.
Dobranie prawidłowych opon do motoru należy zawsze rozpocząć od zwrócenia szczególnej uwagi na ich konstrukcję. Na rynku są dostępne modele diagonalne oraz radialne. Te pierwsze charakteryzują się dużą sztywnością i świetnym tłumieniem drgań, dlatego są przeznaczone wyłącznie do chopperów, cruizerów i wersji enduro. Z kolei drugie ze względu na znakomitą przyczepność do podłoża nadają się do maszyn ciężkich i sportowych, czyli ponadprzeciętnie szybkich, stosowanych na szosach lub szlakach turystycznych.
Drugi niezwykle istotny parametr użytkowy to z pewnością szerokość i wysokość, która musi być kompatybilna ze wskazaniami producenta. Wszelkie niezbędne informacje znajdziemy na ścianie bocznej opony. Jeśli np. są tam umieszczone symbole 160/60ZR17 69W, to oznacza, że pożądana szerokość wynosi 160 mm, natomiast średnica 17 cali. Z powyższego zapisu wynika również, że dopuszczalne obciążenie to 325 kg (liczba 69), a maksymalna prędkość 240 km/h (ZR).
Spore znaczenie ma ponadto:
– data wytworzenia konstrukcji – koniecznie poniżej 5 lat (musi być przechowywana w suchym miejscu i temperaturze ponad 5 stopni Celsjusza)
– kraj produkcji – najlepiej Niemcy lub Japonia, choć i Polskie firmy robią świetne modele
– głębokość bieżnika – w klasycznych motorach >1,5 mm, a w skuterach około 1 mm
– wykorzystana technologia – EPT (znacznie optymalizuje powierzchnię styku ogumienia z nawierzchnią)
– skuteczny system odprowadzania wody XTC