Rozrząd odpowiada za doprowadzenie paliwa do cylindra silnika tłokowego i usunięcie z niego spalin. Zaniechanie wymiany rozrządu może skutkować zniszczeniem silnika. Natomiast prawidłowe jego funkcjonowanie daje poczucie bezpieczeństwa, że samochód nie zatrzyma się w najmniej oczekiwanym momencie na środku drogi.
Wyróżnia się rozrząd na pasku oraz na łańcuchu. W tym pierwszym przypadku, pasek rozrządu przenosi napęd z wału korbowego na wałek rozrządu. Producenci podają określony interwał, kiedy powinno się wymienić rozrząd. Trzeba mieć jednak na uwadze to, że często wytrzymałość części założona przez projektantów samochodu różni się od ich rzeczywistej wytrzymałości. Ponadto instrukcja dotyczy jedynie części oryginalnych. Głównymi aspektami jakie należy uwzględnić są przejechane kilometry oraz czas użytkowania. Szacuje się, że od podanych w instrukcji elementów trzeba odjąć między 50 a 80 tysięcy kilometrów oraz 3 lub 4 lata.
Zwykle nie podaje się interwałów wymiany rozrządu na łańcuchu. Wyeksploatowanie poszczególnych części może mieć miejsce po 100 000 kilometrów a czasem nawet po 350 000 kilometrów. Jego szybsze zużycie może być wywołane np. przez zbyt rzadką wymianę oleju silnikowego. W przypadku pojawienia się niepokojących hałasów, po uruchomieniu zimnego silnika, należy skonsultować to z mechanikiem.
Do określenia położenia wałka rozrządu służy wiązka elektryczna czujnika. Umożliwia ona rozpoznanie na jakim suwie pracy znajduje się cylinder, co może być cenną informacją o stanie rozrządu. Ze względów bezpieczeństwa, w przypadku zakupu używanego samochodu, bez informacji o jego procesie eksploatacyjnym, zaleca się wymianę rozrządu.