Podróżowanie samolotem niesie za sobą ryzyko wystąpienia opóźnień w locie lub jego całkowitego odwołania. Prawo do odszkodowania pasażer ma także w niektórych przypadkach kiedy odmówiono mu wejścia na pokład. Szczegółowe zasady, w tym prawa pasażerów linii lotniczych reguluje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego z 2004 roku.
Opóźnienia, które trwają kilka lub kilkanaście minut nie stanowią podstawy do dochodzenia roszczeń odszkodowawczych. Pasażer uzyskuje prawo do odszkodowania w przypadku jeśli opóźnienie lotu jest dłuższe niż 3 godziny, liczone od planowanej daty lądowania. Przepisy regulują także jego wysokość, która waha się w granicach od 250 do 600 EUR. Co ważne, linie lotnicze są zobowiązane do wypłaty odszkodowania jeśli opóźnienie wynika z ich winy. Odpowiedzialność przewoźnika zostaje wyłączona jeśli opóźnienie jest wynikiem nadzwyczajnych okoliczności np. niekorzystnych warunków meteorologicznych. Dochodzenie odszkodowania niejednokrotnie może być utrudnione oraz ciężkie do udowodnienia dlatego warto w takim przypadku skorzystać z profesjonalnej pomocy jaką oferuje https://aircompensa.com/. Przewoźnik ma obowiązek stosować przepisy rozporządzenia bez względu na to czy samolot należy do niego czy jest np. dzierżawiony.
Jeśli opóźnienie lotu było dłuższe niż 5 godzin pasażer ma prawo do odzyskania całkowitej kwoty jaką wydał na zakup biletu. Odszkodowanie przysługuje także w przypadku tzw. overbookingu czyli w sytuacji kiedy linia lotnicza odmówiła pasażerowi wejścia na pokład z powodu nadkompletu pasażerów.